Czas czytania: 03:31 min
Witaj w nowym cyklu poświęconym projektowaniu! :) Celem tego cyklu jest przedstawienie podstaw projektowania w taki sposób, abyś, moja droga Czytelniczko/mój drogi Czytelniku, mógł/mogła samodzielnie ocenić swoje projekty i w prosty sposób je poprawić. Mam nadzieję, że zwiększy się Twoja świadomość na temat tego, dlaczego to, co widzisz, wydaje Ci się dobre, a dlaczego coś innego nie. Wierzę, że wzrost tej świadomości pozwoli mi zrealizować mój cel, czyli poprawić estetykę otaczającego nas świata. :)
Moją ideą jest przejście zarówno przez podstawy projektowania, typografię, jak i teorię koloru. Zaczniemy od podstaw projektowania, gdyż uważam, że to pomoże Ci najszybciej.
Pierwsze lekcje oprę na książce Robin Williams pt. "The Non-Designer's Design Book", ponieważ uważam, że w prosty sposób wyjaśnia ona fundamenty designu. Jeżeli będziesz zainteresowana/zainteresowany głębszym poznaniem przedstawionych tematów, zachęcam Cię do zapoznania się z tą lekturą.
Skupimy się na czterech elementach projektowania wymienionych w tej książce:
W dzisiejszej lekcji omówimy Bliskość.
Masz przemyślenia, pytania, a może chcesz dowiedzieć się, jak mogę Ci pomóc?
Napisz do mnie – chętnie porozmawiam!
Zasada bliskości to fundament klarownej i intuicyjnej komunikacji wizualnej. Jak już wspomnieliśmy, polega ona na celowym grupowaniu elementów, które są ze sobą powiązane. To proste działanie ma ogromny wpływ na to, jak odbiorca odbiera informacje. Zamiast traktować każdy element jako oddzielną jednostkę, nasz mózg naturalnie łączy te, które znajdują się blisko siebie, tworząc logiczne grupy i ułatwiając zrozumienie ich wzajemnych relacji.
Spójrzmy na te dwie ilustracje:
Na lewej ilustracji odległość między postaciami uniemożliwia nam jasne określenie relacji między nimi. Natomiast, patrząc na drugą ilustrację, ich bliskość sprawia, że możemy przyjąć, że coś je łączy.
Tak samo dzieje się z elementami, które projektujemy. Jeżeli mają bliską relację, dobrze, aby znajdowały się blisko siebie, aby odbiorca od razu to zauważył i nie musiał się domyślać.
Podałem kilka przykładów słownie, jednak nic nie zastąpi wizualnego przedstawienia. Zilustrujmy to na przykładzie wizytówki.
W powyższym przykładzie zapewne jako pierwsze popatrzyłaś/eś na logo na środku, jednak co dalej? Wzrok nie wie, gdzie podążać, ponieważ wszystko jest rozłożone równomiernie, a wszystkie teksty mają tę samą wielkość. Powoduje to chaos i niechęć do zapoznania się z treścią.
A teraz przyjrzyjmy się, co się stanie, gdy pogrupujemy informacje.
Mamy tutaj trzy grupy:
Teraz łatwiej zapamiętać, czyja to wizytówka, ponieważ nasz mózg widzi hierarchię i wie, gdzie skierować wzrok.
Grupowanie elementów za pomocą bliskości:
Brak odpowiedniej bliskości może prowadzić do chaosu, dezorientacji i trudności w zrozumieniu przekazu. Elementy, które powinny być powiązane, mogą wydawać się od siebie oddzielne i niepowiązane, co negatywnie wpływa na odbiór projektu. Odbiorca będzie zagubiony, a tym samym nie uda nam się dotrzeć z naszym przekazem.
Dlatego unikajmy:
Bliskość to proste, ale potężne narzędzie, które pozwala nam organizować informacje w sposób logiczny i intuicyjny. Pamiętając o grupowaniu powiązanych elementów, możemy znacząco poprawić czytelność, przejrzystość i profesjonalizm naszych projektów, niezależnie od tego, czy tworzymy stronę internetową, ulotkę, prezentację, czy jakikolwiek inny materiał wizualny. Już sama ta zasada sprawi, że łatwiej będzie nam kierować wzrok odbiorcy i opowiadać mu historię tak, jak my tego chcemy. Bo nawet najprostsza ulotka opowiada historię, o której oprawę powinniśmy zadbać ;)
W następnej lekcji przyjrzymy się Wyrównaniu.
Zapraszam i do zobaczenia :)
Każda kawa to dla mnie zastrzyk energii i motywacji do dalszej pracy.
Dzięki Twojemu wsparciu mogę poświęcić więcej czasu na tworzenie wartościowych treści dla Ciebie!
Śledź mnie i bądź na bieżąco z kreatywnymi pomysłami!